Onze mooiste beklimmingen in en rond Ronse

We hebben het speciale 2020 ondertussen iets meer dan een maand achter ons gelaten, tijd om vooruit te kijken naar 2021. Bij een nieuw jaar horen ook altijd nieuwe lijstjes. Wij beginnen ons jaar met een lijstje ‘Mooiste beklimming in en rond Ronse’.

Dat Ronse een wielerstad is, weten de meeste al langer. In 1963 en in 1988 organiseerde de stad het wereldkampioenschap. Het volledige jaar door passeren er van heinde en verre wielertoeristen om de Vlaamse Ardennen te verkennen, om nog maar te zwijgen van de wielerwedstrijden die er plaatsvinden. Iedereen kent de Hotond, en de Muziekberg zal bij veel mensen ook wel een belletje doen rinkelen, maar wij nemen jullie mee op een tocht met een aantal minder bekende parels.

1. Fortuinberg

Wie richting Muziekberg rijdt, kan ook vlak voor het begin van de beklimming links afslaan naar de Ijsmolenstraat. Nadien volg je een aantal kronkelende Vlaamse wegen tot je aan het straatbordje van Fortuinberg rechts afslaat. Hier begint het landschap direct te stijgen tot 10%. Aan de eerste splitsing hou je links aan en kan je de smalle wegen verder zetten tot je voorbij de weinige huizen op de berg aan de splitsing rechtsaf kan slaan. Zo kan je blijven klimmen tussen de bomen tot je boven de top aan Muziekbos bereikt.

• Lengte: 1,1km
  • Gemiddeld stijgingspercentage: 10%
  • Maximale stijging: 21%
  • Hoogtemeters: 98 m
  • KOM: 2:37 (gemiddelde snelheid: 25,8 km/u)
  • QOM: 4:18 (gemiddelde snelheid: 15,7 km/u)

2. Riekestraat of Schapenberg

• Lengte: 1,6 km
  • Gemiddeld stijgingspercentage: 7,3%
  • Maximale stijging: 16,9%
  • Hoogtemeters: 111 m
  • KOM: 4:15 (gemiddelde snelheid: 23,0 km/u)
  • QOM: 5:41 (gemiddelde snelheid: 17,2 km/u)

Dit is misschien wel de meest onbekende parel van Ronse en omstreken. De meeste renners rijden langs de N36, maar als je aan de bocht van Mont de l’Enclus naar rechts afslaat, de Mussenstraat in en nadien de eerste straat links inslaat, dan begin je al aan een stukje vals plat in de Ossestraat. Nadien kan je aan de eerste kruising rechtsaf en begin je aan de Riekestraat. Hier begint de beklimming van de Schapenberg pas echt. Tussen de vele velden door volg je dit kleine baantje en heb je al een mooi uitzicht op de Hotond. Op de T-splitsing met de Scherpenberg hou je links aan. De eerste 500 meter zijn aan gemiddeld 10% maar eenmaal tussen de bomen kom je stukken van 17% tegen. Op het einde van het bos verzwakken de stijgingspercentages en kom je aan het Hotond Sporthotel uit.

3. Fiertelmeers

Dit is misschien wel de bekendste van onze 3 beklimmingen. De start van de beklimming kan je makkelijk vinden. Je volgt in Ronse de weg naar Oudenaarde, de Kruisstraat en aan het huis met de geschilderde wielrenners op de gevel ga je linksaf. Je volgt de weg tussen de huizen tot je kan kiezen tussen rechts of links afslaan. Je houdt links aan en hebt dan even een klein dalend stukje voor de echte beklimming start. Tussen de huizen en beplanting door wordt het steiler en steiler. Eenmaal je voor bij de kasseibaan van de Noordstraat bent, zit je tussen de velden en kan je met de mountainbike het zwaarste gedeelte van de klim doen in het bos. Op het einde van het bos kom je dan ook uit aan de Hotond.

• Lengte: 1,0 km
  • Gemiddeld stijgingspercentage: 10,9%
  • Maximale stijging: 20%
  • Hoogtemeters: 111 m
  • KOM: 3:56 (gemiddelde snelheid: 16,1 km/u)
  • QOM: 5:19 (gemiddelde snelheid: 11,9 km/u)

Natuurlijk heeft Ronse en vooral de omstreken rond Ronse nog een aantal andere mooie beklimming, zoals de Hotond, de Kruisberg en een van mijn persoonlijke favorieten: Muziekberg. Alhoewel ik met laatstgenoemde eerder een haat-liefde verhouding heb. Ook net over de taalgrens hebben we met La Houppe en Elzeleberg enkele leuke kuitenbijters en vanuit Ronse zit je ook nog eens snel bij de Koppenberg. Wie liever de iets vlakkere stukken opzoekt, kan via Kluisbergen en Berchem zo de Schelde op en kan kiezen om dan richting Gent of richting Doornik te rijden. Kortom voor iedere liefhebber wat wils.