Hoe de ketting van jouw racefiets of mountainbike vervangen?

Door weer en wind, regen, slijk en andere rotzooi ziet onze fietsketting heel wat af. We kunnen dus maar best tijdig onze ketting vervangen om zo onnodige problemen aan onze cassette of de tandwielen te voorkomen. We leggen jou in deze blogpost uit hoe je in een paar minuten jouw ketting kan vervangen.

Om te weten of jouw ketting überhaupt aan vervanging toe is, kan je het beste een ketting checker gebruiken. Je hebt natuurlijk nog een aantal andere gereedschappen nodig: een kettingpons, missing link tang en eventueel een ketting montagehaak.

De ketting losmaken

We gaan van start door zowel je voor- als achterderailleur naar de grootste bladen te schakelen. Daarna gaan we de ketting wat minder onder spanning te zetten. Je kan hier voor het achterwiel losmaken of je gebruikt de montagehaak. Je steekt de uiteinden links en rechts van de schakel die je ervantussen gaat halen. Hierdoor zal de ketting niet plotseling losschieten als de breekpen is uitgeponst.

Daarna neem je de kettingpons en druk je de breekpen uit de ketting. Hierdoor zal de ketting los komen te zitten. Je verwijdert nadien de kettingpons en haalt de ketting van de tandwielen. Zorg hiervoor wel dat je met de ketting niet tegen het frame schuurt. Anders kan je daar beschadigingen oplopen.

Indien jouw ketting een missing link bevat, dan kan je met de missing link tang makkelijk de ketting losmaken. Je plaatst de uiteinden link en rechts van de missing link en knijpt met de tang de ketting los.

De nieuwe ketting plaatsen

Om de nieuwe ketting te plaatsen, neem je best een uiteinde ervan en plaatst het door de voorderailleur. Leg daarna ketting op het grootste tandwiel. Draai hierna de crank zodat ongeveer 10 cm ketting naar beneden bungelt. Leg het andere uiteinde over het grootste tandwiel van je cassette.

Hierna haal je de ketting door de achterderailleur. Je legt de ketting op het bovenste derailleurwieltje (met wijzerzin) en haalt daarna de ketting achter het palletje en over het onderste derailleurwieltje (tegenwijzerzin). Ook hier laat je ongeveer 10 centimeter over.

Hoe lang moet mijn ketting zijn?

De bedoeling van een nieuwe ketting is dat alles terug vlot en goed schakelt. Om hiervoor te zorgen, moet jouw ketting lang genoeg zijn. Voor het bepalen van de lengte werken we volgende regel: Je neemt beide uiteinden die op de hoogste tandwielen liggen. Hierna trek je de ketting op spanning tot dat de derailleurwieltjes in een verticale, rechte lijn onder de cassette staat. Je kan dan zien waar de schakels bij elkaar komen en de ketting inkorten.

Dit doe je door de montagehaak opnieuw te bevestigen aan de ketting. Plaats de kettingpons op de juiste plaats (altijd even checken) en verwijder de breekpen uit de ketting. Je plaatst hierna beide uiteinden aan elkaar en plaatst de breekpen in de buitenschakel. Met de kettingpons draai je de breekpen erin. Hierna voel je of er weerstand is of niet. Het uitstekende deel van de breekpen kan je nadien verwijderen met de kettingpons of een tang.

De gemakkelijkste manier is om gebruik te maken van een missing link. Je brengt bij beide uiteinden een helft van de missing link aan. Je brengt ze naar elkaar en haakt ze erin. Gebruik hierna de missing link tang om de schakels in elkaar te trekken.

Indien je geen missing link tang hebt, kan je de missing link aanbrengen. Door te draaien zodat deze zich bovenaan (boven de achterbrug) bevindt, kan je kracht uitoefenen op de ketting. Bijvoorbeeld door krachtig te remmen en op hetzelfde moment ook met je voet kracht te zetten op de rechter pedaal.

TIP: Indien je de ketting vervangt, vervang dan steeds ook je cassette en de kettingbladen.